Главная > Our ID > English Language Festival- 2015. page VI Contacts

Publications

Articles
Reports
Alumni, state.gove about me

Library

 Additional Reading
Great American Writers
Great English Writers
Great American and English Actors
Other English-Speaking Countries
Great American Singers - Page 1
Great American Singers - Page 2
History of England and America

Tolerance

Stories
Videos
Videos - 2
Lessons in Kindness
Lessons in Kindness II
Video conferenmce Samara -Khasavyurt

Useful Information

Some Very Useful Web.Sites
Some Facts about Dagestan
Some Facts About Dagestan ( 2)
Some Facts about Dagestan (3)
Some Facts about Dagestan (4)
For Teacher to Know
English for Kids
Learn the Christmas Songs!
 Myths and Legends of Dagestan
Myths and Legends, Part II
English in a Minute
American English - video

Our ID

Who we are...
How We Use New Technologies
A Trip to Elista,  Kalmykia.
 We Celebrate American Holidays
Home is Where your Heart is -2011
Access in Action 2011-12
Russian Food in American School
New Friends in the Netherlands. 
English Languabe Festival  - 2015
English language Festival 2015 page II
English Language Festival-2015, page III
English Language Festival- 2015. page IV
 English Language Festival- 2015. page V
English Language Festival- 2015. page VI
English Language Festival-2015.page VII 
 English Language Festival-2015.p. VIII

How We Spend our Free Time

Let's Dance and Sing
Dagestan is my Home -2010

Exploring America

TEA - 2004

Exploring the United Kingdom

Seminar in the Cold War Period

You Should Know This

Main Symbols of the Countries
Brief History of Russia

How We Explored Hawaii

Summer Institute, 2009
Get Acquainted with "Celebrate!"
Traditional Songs. HPU (1)
Traditional Songs. HPU (2) 
Traditional Songs. HPU (3)
Hawaii National Dances

Brush Up Your Grammar

Group Indefinite 
Group Continuous
Group Perfect
Group Perfect Continuous
Prepositions
  Other Grammar Phenomena
Everyday Grammar
Every Day grammar on TV

American Slang

Informal English I
Informal English II

VOA special programs

Words and Their Stories

Summer 2011.

History of State Maine
Exploring Maine
Visiting Searsmont, Maine
Washington DC
 Visiting the Capitol
New York

American English

News Words 
Vocational English
Business English
American Stories

English for Children

Learn to Listen and Read

Afanasyeva O.V.

National Exam in English 

Let's Learn English - Level 1

Lessons

Let's Learn English - Level 2

Lessons

Let's Teach English

Lessons


Photos

Our Friends in Russia and Abroad (0)
Galleries info (0)
Access Khasavyurt in Elista Summer Camp (0)




English Language Festival- 2015. page VI

                              Д.Д. Климентьев

(Кандидат педагогических наук,

доцент Курского государственного университета) 

      ДОСТУПНЫЕ ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ

НА УРОКЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

 The paper presents the author’s personal experience of introducing available high-tech cloud computing services, such as Google Docs, to enable students’ active team working in an English language class.

 Статья отражает практический опыт автора во внедрении высокотехнологичных, но при этом доступных облачных сервисов, таких как Документы Google, в целях обеспечения активной коллективной работы учащихся на уроке английского языка. 

 Популярные в последние годы облачные сервисы (cloudcomputing), позволяющие пользователям сети интернет подключаться к интерактивным информационным системам с любого устройства (например, смартфона, ноутбука, настольного или планшетного компьютера) через веб-браузер без необходимости установки дополнительного программного обеспечения, дают преподавателю мощный инструмент оптимизации некоторых видов занятий на уроке.

К основным достоинствам облачных сервисов относят, прежде всего, их общедоступность, универсальность (или многоплатформенность) и наличие интуитивно-понятного интерфейса.

Облачный сервис, о котором пойдет речь в данной статье, известный как  ДокументыGoogle (GoogleDocs) уже много лет используется мною и моими коллегами на уроках иностранного языка в школе и вузе. Использование Документов Googleзначительно повысило эффективность моих групповых заданий на уроке, в частности, по практике устной и письменной иноязычной речи, хотя их дидактические возможности, очевидно, не ограничиваются данной учебной дисциплиной, ступенью обучения или возрастом учащихся.

Сервис GoogleDocs представляет собой бесплатный онлайн-эквивалент пакета офисных программ MicrosoftOffice для работы с различными типами документов: текстами, электронными таблицами, мультимедийными презентациями, базами данных и др. с одновременно предлагаемым довольно большим виртуальным пространством для хранения и обмена файлами. Иными словами, любой пользователь компьютерного устройства, независимо от установленной операционной среды, подключенного к сети Интернет может создавать в сети различные текстовые и/или мультимедийные документы, обрабатывать хранить их или обмениваться ими с другими пользователями. Особо необходимо отметить возможность одновременной совместной работы нескольких пользователей, удаленных друг от друга на любое расстояние, с одним документом, при этом каждый пользователь видит все изменения, совершаемые другими. Это позволяет преподавателю одновременно вовлекать всех учащихся в активную работу над каким-либо заданием урока, включая упражнения на чтение, отработку лексико-грамматических навыков или письменную композицию.

На рисунке 1 представлен пример грамматического задания, с которым одновременно работают несколько учащихся. Экран компьютера можно условно разделить на три области: 1) панель управления, 2) рабочее окно документа и 3) вспомогательное окно текстового чата.

Каждый из трех учащихся одновременно выполняет упражнение. Учитель в режиме реального времени видит, кто из учеников работает, какие именно учебные действия выполняются, и как они выполняются. Одновременно учитель и учащиеся могут общаться в текстовом чате, посредством которого преподаватель может комментировать действия учащихся, исправлять, при необходимости, их ошибки. Опыт показывает, что наиболее оптимальное количество активных учащихся не должно превышать 5 человек.

Спектр упражнений, реализуемых посредством сервиса GoogleDocs, может быть достаточно широким – от заданий на множественный выбор до совместного перевода текстов, написания эссе или изложений. Задания можно выполнять как последовательно, так и одновременно несколькими учащимися. Предварительно планируя урок, учитель может использовать различные приемы распределения индивидуальных заданий, например, указывая фамилии учащихся напротив конкретных примеров или выделяя текст разными цветами (для разных учащихся). Учебный ресурс в формате сетевого документа Google может также представлять собой фрагменты учебника, ссылки на Интернет страницы (к которым учащиеся переходят по команде учителя), интерактивные презентации, мультимедийные анимации и клипы.

Сервисы Google уже давно используются в образовательных целях как в России (Хуторской 2010, Василюк 2012, Иванов 2011), так и за рубежом (Green 2012, Yang 2010). Особенно учащихся привлекают возможности неограниченного временем и расстоянием сотрудничества и комментирования письменных работ сверстников, что повышает их мотивацию, способствует развитию интеллектуальных способностей и критического мышления [Yang 2010].

При условии беспроводного доступа к сети интернет, обычный школьный класс превращается в современную высокотехнологичную лабораторию. Такой подход демонстрирует целесообразность и обоснованность использования сетевых технологий не только в формате дистанционного образования, но и непосредственно на занятии в классе. Постараюсь ответить вопрос, часто задаваемый коллегами-учителями: зачем работать с компьютером, если преподаватель находится непосредственно перед учащимися. Рассмотрим, к примеру, урок письменной композиции. Обычно написание эссе, сочинений или изложений являлось сугубо индивидуальным занятием. Учитель давал задание, а учащиеся на уроке или дома писали тексты, которые затем сдавались на проверку учителю. Исправленные ошибки часто видел только тот учащийся, который написал данную работу, да и то не всегда. Выполнение аналогичного задания в формате GoogleDocs существенным образом меняет подход. Я предлагаю ученикам писать свои работы в одном общем сетевом документе или же открываю документ для каждого учащегося. При этом в режиме реального времени я контролирую работу всех учащихся, могу мгновенно давать советы каждому из них непосредственно в процессе написания работы. После того, как письменные работы завершены, я часто предлагаю ученикам проверить работы друг друга (при этом я снова контролирую этот процесс, направляя его и помогая учащимся исправлять ошибки друг друга). Важно, что каждый учащийся видит работу сверстника, а также сделанные учителем исправления к любому тексту. В результате на уроке можно подробно разбирать лишь одно-два эссе (при этом не требуется делать для каждого фотокопию), а все ученики будут следить за содержательным «разбором полетов». 

Преимущества использования приложения GoogleDocs в организации урока письменной композиции прекрасно сформулированы американским педагогом Нэйтом Грином [Green 2012]. Сюда, в частности, относится:

-        учебная деятельность в формате сетевого сотрудничества, характерного для образования 21 века;

-        мгновенная обратная связь с учителем в процессе выполнения учащимися письменных заданий, что обеспечивает высокое качество письменных работ;

-        возможность общаться и  комментировать свои действия  в специально выделенном окне чата, что превращает урок в живую учебную дискуссию;

-        возможность проверять и комментировать письменные работы одноклассников, что повышает интерес к учению, также развивает коммуникативные и аналитические навыки и умения.

Одновременная активная учебная деятельность каждого участника в составе группы на основе GoogleDocs не ограничивается письменными заданиями. Грамотно реализовать возможности работы над одним документом можно на уроках чтения и аудирования, развития лексико-грамматических навыков, организации проблемных обсуждений и ролевых игр.

Описанные выше подходы к оптимизации урока являются практической реализацией педагогических идей Мориса Де Хонда, заключающихся в том, что сегодня в школе готовить детей к жизни в 2030 году необходимо действительно передовыми, а не вчерашними, технологиями [цитируется по Chaey 2013].

                                 E. Babina

Deputy director in "Gymnasium #6"

in the city of Gubkin, Belgorod region.

Classroom activities to encourage creativity and teaching strategies to support creative thinking across the curriculum

(Использование технологии деятельностного метода на уроке английского языка)

Project Ideas for Younger Learners

1.                  Have students make mobiles to display in the class with a particular theme: food, colors, vehicles, animals, etc.  They can write the work and make a drawing that represents that word and connect those pieces of paper to strings.  When all the mobiles are hung, everyone can see everyone else's work and they will have English words floating all around them.

2.                   Make a family "quilt."  Each block of the (paper) quilt has a drawing of each student's family.  They can label the family members with names and relationship (sister, uncle, etc.)  The quilt can also be displayed in the classroom.

3.                  Do simple surveys.  If you are studying particular question forms (how old are you? What is your favorite.....? How many brothers and sisters do you have?  etc.), have students work in groups and ask each other these questions.  Then ask them to make a chart with the information they found.  They can decorate the chart with pictures that represent the topic of the survey.

4.                  Make a city map.  Ask students to draw a big map that represents their city/town or part of it.  They can label the different parts with words in English (library, supermarket, school, post office, etc.

These are just a few simple projects that don't require much language but tap into kids' natural creative side.  The students will also enjoy seeing their own work on the walls every day.

 Some classroom activities to encourage creativity with words, objects and pictures 

1. The ‘Connect’ game

Creativity begins with generating ideas, speculating and creating new associations. As a warm-up or focusing activity play ‘Connect’. Ask a student to suggest a word. You say a word that is related to that word eg if the word is ‘football’ you might say ‘goal’. The next child then says a word connected with the previous word eg ‘goal’, ‘net’ and so on. Players take turns. They are allowed thinking time, but can be challenged by any other player to explain the connection between their word and the previous word.

2. Mystery objects

Creativity involves developing ideas through suggesting hypotheses (‘What if …?’) and applying imagination. This activity encourages children to develop ideas that are original and have a purpose, which is to improve or add value to something. It encourages children to ask themselves the creative question: ‘How can this be improved?’

Show a box that contains an unfamiliar or interesting ‘mystery object’ (or a picture of an object). Without showing or saying what it is, describe the object’s appearance (or ask a child to). Ask children to try to visualize what is described, to hypothesize what it might be and then ask questions to try to identify the object. The child who identifies the object must also describe it. Show the object and ask children to reflect on the description given and their ability to visualize it. Discuss what it was made for, and its possible uses. Ask for suggestions of how it might be improved. Encourage creative suggestions.

Here are some questions for stimulating creative ideas about any topic, grouped under the mnemonic CREATE:

Combine: Can you add something else to it? Can you combine purposes, ideas?

Rearrange:Can parts of it be moved or changed?

Eliminate:What could you remove or replace – in part or whole? Can it be simplified?

Adapt:Can it be adapted? What else is this like? What ideas does it suggest?

Try another use: Can it be put to other uses – or given a new use if you changed one part?

Extend: What could be added - words, pictures, symbols, functions, decoration, logos?

Children could select or be given one object to study with a partner

1. They think up as many uses as they can for the object.

2. Their ideas are listed and shared with a larger group.

3. They think of ways to change and improve the design or function of one object (using the CREATE questions above)

4. The group assesses what they think is the most original idea.

5. They draw this new object and prepare a presentation to describe or ‘sell’ it to others.

Children can be invited to assess the value of their own and others’ ideas. Questions might include:

  • Were any good improvements suggested? Which were the best?
  • Did they find it more creative to work on their own, wih a partner or a group? Why?
  • Is it important to try to improve things? What should be improved? Why?

3. Drawing games

Creativity involves expanding existing knowledge. This is done through building on existing ideas or thinking of new ideas. Creative thinking will involve both visual and verbal thinking, children thinking by themselves and with others.

  • Squiggles

Play a drawing game such as ‘Squiggles’. Make a squiggle shape on the board (a squiggle is a small mark such as a curve or wavy line). Show how this can be added to make a complete drawing of something. Draw identical squiggles on two halves of the board and invite two children to make them starting points for their own quick drawings. Discuss the creative aspects of each drawing. Children work in pairs at the activity, then display pairs of drawings. Other children must guess what each completed drawing shows.

  • What might the shape be?

Draw a simple shape on the board and ask the children what it might possibly be. Collect their ideas and add some of your own. Ask what might be added to the shape to make it something else – what could we do to change or add to it? Invite children to sketch their own picture of something new by adding to the given shape. Discuss their range of ideas.

  • Circle stories

1. Give children a worksheet of circle shapes. Ask them to draw as many different things as they can by adding details to each circle e.g. face, sun, watch, cobweb etc. Give a strict time limit.

2. In pairs ask children to compare their collection of circle drawings.

3. Children choose and cut out six of their circle drawings. They think of as many connections as they can between each drawing eg ‘The face is smiling because the watch says it is lunchtime and at this time the spider is weaving a web …’

4. The children individually, in pairs or small groups create a story incorporating in it as many of the subjects of their circle drawings as possible.

5. They draft these stories, adding details to make them as interesting as possible, using the circle drawings as illustrations.

6. The stories are presented and discussed.

Teaching strategies to support creative thinking across the curriculum

Any lesson can develop creative thinking if it involves pupils generating and extending ideas, suggesting hypotheses, applying imagination and finding new or innovative outcomes. Try to include opportunities for creativity in the lessons you teach. Lookforevidenceofpupils’:

  • Using imagination
  • Generatingquestions, ideasandoutcomes
  • Experimenting with alternatives
  • Being original
  • expanding on what they know or say
  • <SPAN style="FONT-FAMILY: 'Times New Roman','serif'; FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font